Mit szabályozhat a munkáltató a home office szabályai szerint?
A munkáltató rendelkezhet úgy, hogy az általa munkavégzés céljából biztosított eszközt ne lehessen egyéb tevékenységekre használni. Tehát a munkavállaló például ne folytathasson magánlevelezést a “szolgálati számítógépről”, vagy a tabletet, okostelefont magáncélra ne tudja használni. Az eszközön túl talán még fontosabb a rajta tárolt érzékeny adatok, üzleti titkok védelme. Ezért a munkáltató meghatározhatja, hogy az adatok védelme érdekében a számítástechnikai eszközt hogyan és milyen módon kell tárolni, elzárni.
Járnak-e szünetek a home office alatt? (ebéd, dohányzás stb.)
Habár a szünetek rendes munkavégzés esetén is biztosítva vannak a törvény keretei szerint, a home office ebből a szempontból is pompás választás. A munkaidő ugyanis teljesen kötetlen, szabadon beoszthatja a munkavállaló. A szünetek ennélfogva tetszés szerint alakíthatók, nincs meghatározott rendszer. Akár a számítógépe mellett, vagy az ágyban is ebédelhet, kávézhat, de szakíthat időt egy kis pihenésre is. A lényeg, hogy az adott feladatot elvégezze és továbbítani tudja a munkáltató részére, meghatározott időn belül. Hogy ezt milyen ütemezésben viszi véghez a dolgozó, az teljes mértékben rá van bízva.
Ettől eltérően rendelkezhetnek úgy, hogy a munkavállaló ugyanolyan időbeosztásban végzi el a rábízott feladatot, mint rendes esetben. Ilyenkor pedig azok a szabályok vonatkoznak a szünetre, amit a munkaszerződésben lefektettek.
Kell-e túlórázni? Ha igen ugyanúgy jár a túlóradíj, mint eddig?
A túlóra nem tiltott eleme az otthoni munkavégzésnek, ugyanúgy elrendelhető a munkavállaló részére. A home office-ban végzett túlóra díjazása pedig semmiben sem különbözik az eddigi szabályozástól. Ami azt jelenti, hogy a munkavégzés helyszíne nem befolyásolja a túlóradíjat, hiszen az elvégzett feladatért fizet a munkáltató, nem csupán a munkahelyen töltött időért.
Változnak-e a bérek és az egyéb juttatások (munkába járás költségei, utalványok stb.)?
Amennyiben otthonában végzi valaki a munkáját, akkor a munkáltató azokat a költségeket köteles téríteni, amik a munkavégzéshez indokoltan kapcsolódnak. Ami azt jelenti a gyakorlatban, hogy például az utazási költségek kifizetése egy otthon elvégzett munkánál nem számít indokoltnak. A home office szabályait mindenképp célszerű előre egyeztetni a feleknek, így a munkavállalót sem érheti meglepetés, ha minden részletre kitérnek.
Lehet-e szabadságot kivenni vagy betegszabadságra menni a home office szabályai szerint?
A szabadságok kiadásáról a törvény rendelkezései szerint a munkáltató gondoskodik. Ami azt is jelenti, hogy bizonyos hányadát ő adja ki belátása szerint. A munkavállaló az otthoni munkavégzés ideje alatt is jogosult szabadságra menni, ha azt időben bejelenti (15 nappal előtte). A kötetlen munkaidő nem befolyásolja a kivehető szabadságok számát és a törvény szabta kereteket. A betegszabadságra ugyanezek az elvek vonatkoznak.
Megszüntethető-e a munkaviszony a home office ideje alatt?
A munkaviszony megszüntetésére vonatkozó szabályok az otthoni munkavégzés esetén is érvényesek. A munkáltató csupán azért, mert a dolgozó home office-ban látja el a feladatait, nem szüntetheti meg a jogviszonyát. A járványhelyzet tekintetében életszerű példa lehet az, ha a munkahely gazdasági körülményei ellehetetlenülnek, emiatt kényszerül a munkaviszony megszüntetésére. Olyan is előfordulhat, hogy a cég a munkaidőt vagy a munkabért kénytelen lecsökkenteni. Amennyiben a munkavállaló ezt nem fogadja el, megszüntetheti a munkaviszonyát.