Hogyan ellenőrizhető, hogy a home office szabályai be vannak-e tartva?
A munkáltatónak joga van ellenőrizni a dolgozót az otthoni munkavégzés alatt is, erre azonban különös szabályok vonatkoznak. A törvény mindenekelőtt a személyiségi jogokat igyekszik tiszteletben tartani azzal, hogy a munkáltató ellenőrzése nem okozhat senkinek aránytalan terhet. Sem a munkavállalónak, sem pedig a vele együtt élő családtagoknak. Hogy mit jelent ez a gyakorlatban? Például nem mehet oda bejelentés nélkül az alkalmazott otthonába, hogy a munkáját ellenőrizze. De munkaidő után sem élhet ezzel a jogával. Az ellenőrzés módjáról és arról, hogy előtte mennyi idővel kell bejelenteni, a felek közösen megegyezhetnek.
Otthoni balesetek! Mi történik, ha megsérül a munkaeszköz?
A munkaeszköz károsodása esetén, ha például a számítógép elromlik, a munkáltató köteles megfelelő cseréről gondoskodni. A munkaeszköz rendelkezésre bocsátása ugyanis a munkáltató feladata, ha a felek nem egyeztek meg másban. Egy ilyen balesetnél viszont felmerül a kérdés, hogy miért történt a meghibásodás? Ha a munkáltató bizonyítani tudja, hogy a dolgozó súlyos gondatlansága vagy nem rendeltetésszerű használata miatt keletkezett a kár, akkor a munkavállaló köteles megtéríteni.
Módosíthatóak-e a home office szabályai?
A home office szabályait célszerű annak elrendelésekor lefektetni. Különös tekintettel a kötött vagy kötetlen idejű munkavégzésre, valamint a munkavállaló rendelkezésre állására. A járványhelyzet miatt elrendelhető otthoni munkavégzés semmiképp sem végleges, a munkáltató egyoldalúan 44 munkanap erejéig dönthet róla. Ha ettől hosszabb időről van szó, akkor a munkavállaló beleegyezése is szükséges, és minden esetben elengedhetetlen a tájékoztatás. Az otthoni munkavégzés belső részletszabályait pedig közölnie kell a dolgozóval, mielőtt megkezdi az otthoni munkavégzést. Bármilyen változtatás is jön létre menet közben, arról a feleknek meg kell egyezniük.
Mi lesz a home office jövője?
Sokan vélekednek úgy, hogy a járványhelyzet elmúltával is szívesebben dolgoznának otthonról, azonban ez a fajta home office csupán ideiglenes. Az is lehet, hogy azokban a munkakörökben, ahol ez megoldható, a járványt követően népszerűbbé válik a távmunka. Ez a forma ugyanis nem csupán eseti jelleggel, hanem hosszabb időn keresztül is fenntartható. Talán több gazdasági szervezet értékeli át a távmunkában foglalkoztatás előnyeit, így végső soron hasznos gyakorlati vonatkozású lehet a járványhelyzet. A nagyvilágban ennek már mutatkoznak jelei, hiszen a Twitter már bejelentette, hogy ugyanolyan eredményességű munkavégzés mellett lehetőséget adnak az otthoni munkavégzés fenntartására
Gyakran Ismételt Kérdések
Mit kell biztosítania a munkáltatónak a home office szabályai szerint?
A munkavégzéshez szükséges eszközöket a munkáltatónak kötelessége biztosítani. Valamint a munkavégzéssel összefüggésben felmerült költségeket.
Változik-e a bérezés és az egyéb juttatások összege?
Az utazási költségtérítést kivételével minden egyéb juttatásra jogosult továbbra is a munkavállaló.
Megszüntethető-e a munkaviszony home office alatt?
Jogellenes munkaviszony megszüntetés home office alatt sem lehetséges. Kizárólag indokolt esetekben szüntethető meg a munkaviszony mindkét fél részéről.